dinsdag 5 januari 2010


Willempie

Vanaf gisteren presenteren nrc.next, NRC Handelsblad en nrc.nl zich met een nieuwe campagne, gemaakt door ontwerpbureau Thonik. Beeldbepalend is een rood grafisch teken voor een pijltje naar rechts, ook wel een Frans aanhalingsteken. De officiële naam voor het pijlteken is guillemet. Dat is afgeleid van de Franse naam voor Willem, naar de zestiende-eeuwse Franse drukker en letterontwerper Guillaume le Bé, die het teken als eerste gebruikt zou hebben. Het wordt in Frankrijk en Duitsland nog veel gebruikt om, dubbel of enkel, een citaat te openen << en weer te sluiten >>. Maar op apparaten betekent > afspelen, en >> snel vooruitspoelen, fast forward.

3 opmerkingen:

Gerald van Wilgen zei

Commentaar op website NRC:

"Wat is dat toch met Nederlanders en design? Alles maar dan ook alles moet tot op het bot doorgedesigned worden met als resultaat dat je qua beeldvorming alleen nog maar haakjes, blokjes, streepjes en rondjes overhoudt. Als je een paar jaar niet in Nederland bent geweest dan zie je het verschil niet meer tussen post, ministeries, onderwijs en media, een grote designbrei."

ed zei

Aanzetten, vooruitspoelen. Maar heeft Willem ook een uitknop?

willem zei

Willem wil wel, willempie weet van niks.