woensdag 2 december 2009

paniek


Pan

Het tijdschrift PAN, dat in Berlijn werd uitgegeven tussen 1895 en 1900 wordt beschouwd als één van de belangrijkste woordvoerders van de Art Nouveau in Duitsland. Het tijdschrift publiceerde vele illustraties van bekende en onbekende jonge internationale kunstenaars, zoals Franz von Stuck, Max Klinger en Felix Vallotton. Evenals het tijdschrift “Jugend” was PAN kritisch ten aanzien van het artistieke beleid van Duitsland onder Wilhelm.

3 opmerkingen:

debo zei

William Burroughs en zijn vriend Brion Gysin hebben herhaaldelijk de dood van Pan in de moderne wereld betreurd, ondanks de geest van Pan die Burroughs oproept aan het begin van “Cities of the Red Night”, terwijl Gysin z’n leven lang liefhebber was van panfluit muziek.
Kabouter Roel van Duijn noemt zijn eerste boek; “Panies dagboek”.

debo zei

Aubrey Beardsley liet geen enkele gelegenheid voorbijgaan om in een tekening een faun, satyr, hermafrodiet of Pan figuur in te lassen, of het nou uitkwam of niet.

Burroughs zei

“Pan is de moderne versie van de oude Griekse sater, een symbool van de eenheid tussen mens en natuur . Religie en drama waren zeer met elkaar verweven in het oude Griekenland. Dat wat puur en metafysisch is in mensen die in een gemeenschap leven, is niet zichtbaar en de Grieken (zoals elk ander volk) wilden het een gezicht geven, een masker, en het op een podium plaatsen en te vieren in dans en muziek.”