dinsdag 3 november 2009

rapsodie


Blaise Cendrars

Zijn stijl staat mijlenver af van het vaak retorische en symbolistische taal- en beeldgebruik van de poëzie van het begin van de twintigste eeuw. De filmische opeenstapeling van beelden geeft het gedicht een enorme vaart. Cendrars maakt in het gedicht “Panama” gebruik van reclame, namen, objecten, boektitels, gespreksflarden etc. Zijn poëzie wordt niet door de muze aangeblazen maar door beursberichten, financiële fiasco's zoals de Panamakrach, reizen, pulpromans, avontuur en vriendschap. Ook maakt hij in Panama voor het eerst gebruik van het objet trouvé: een paginagrote advertentie voor de stad Denver wordt onverkort in het gedicht opgenomen.

2 opmerkingen:

debo zei

In het gedicht “De oorlog in het Luxembourg” wordt de Eerste Wereldoorlog - Cendrars was frontsoldaat en verloor een arm in de strijd - zonder enige wrok of schreeuwende emotie onder woorden gebracht.

debo zei

Blaise Cendrars
Ernst Jünger
Robert Graves
Siegried Sassoon
Guillaume Apollinaire
Curzio Malaparte
Fernand Léger
Alain-Fournier
Wilfred Owen
Louis-Ferdinand Céline
Gabriele d'Annunzio.