maandag 25 mei 2009

Ego


Nicolas Poussin: “Et in Arcadia Ego” .

Ook hier een geometrische en eveneens symmetrische compositie: een rechthoek die evenwijdig aan de randen van het schilderij loopt: het is geen toevallig “shot”,de schilder geeft als het ware aan dat het hier niet gaat om een naturalistische afbeelding maar een teken. Het getekende betekent. Vermeer ging Poussin hier voor en Magritte volgde hem na.

4 opmerkingen:

Zeno zei

Een van de twee herders ziet de schaduw op de tombe en trekt het silhouet over met z’n vinger. Volgens de klassieke traditie is dit het moment waarop de schilderkunst wordt ontdekt. Zo is de schaduw van de herder de eerste afbeelding in de geschiedenis, De schaduw op de tombe is eveneens een symbool van de dood. De betekenis van dit schilderij is dat de ontdekking van de kunst een antwoord is op de schokkende ontdekking van de sterfelijkheid. Maar de eis van de dood dat hij ook in Arcadia heerst wordt uitgedaagd door de kunst. De plicht van de kunst in het aangezicht van de dood is afwezige geliefden vertegenwoordigen, troost zijn bij angsten, emoties uitlokken, eenzaamheid opheffen en het onuitspreekbare uiten.

de Joker zei

De vrouw vormt in de compositie als nauwelijks merkbare afwijking, de uitzondering op de regel!
De vorm verwijst naar de betekenis en de betekenis op haar beurt weer naar de vorm. Ergo: een cirkel (!)
Vorm en inhoud bevinden zich in een onlosmakelijke eenheid als Yin en yang.

debo zei

De frase “Et in Arcadia Ego” komt men tegen bij Nietzsche in “Menselijk al te menselijk”; bij Aubrey Beardsley in een tekening voor de “Savoy”; bij Evelyn Waugh in het begin van “Brideshead Revisited”; bij Goethe , bij William Faulkner; Antony Powell en nog vele anderen.

Babylon Whores zei

“In Arcadia ego
How fast the years did go
And how bitter is the wind
Blowing from shores of Arcady
Outside these walls
The night knows us all
In dark woods the roses grow
In hardship the soul”