woensdag 28 oktober 2009

manier


Michelangelo: "Leda en de zwaan".

Het onderste deel is een gravure, waarschijnlijk gemaakt als voorstudie voor het olieverfschilderij, waarvan hier het bovenste deel te zien is.
Ze zijn nagenoeg hetzelfde als je ze op elkaar zou kunnen leggen.
De moderne techniek biedt die mogelijkheid.

5 opmerkingen:

debo zei

Met name het schilderij is te beschouwen als een voorloper van het Maniƫrisme. De languissante houding en de gerekte vorm van de vrouw wijzen daarop.

Michelangelo zei

“I cannot live under pressures from patrons, let alone paint.”

Roodhaar zei

Vooral The Lego Joker valt me deze keer bij het bezoeken van uw pagina op!
Ben overigens een prachtig stukje literatuur van Viktor Jerofejev aan het lezen: "Een Schoonheid uit Moskou". Echt genieten van de zinnen die een halve pagina beslaan en alle komma's en aanverwante artikelen!!!

debo zei

Lieve Roodhaar,van deze Jerofejev bestaat ook:"Russische bloemen van het kwaad", essays.
Zondag j.l.was een werkje met dezelfde titel het onderwerp dat mijn aandacht kreeg.

Zeno zei

Michelangelo gaat wel voor een bijna radicaal verschillende aanpak vergeleken met bijvoorbeeld Pontormo en da Vinci – terwijl bij hen Leda de oneerbare voorstellen van de zwaan eerder afweert, geeft ze er zich bij Michelangelo gewillig aan over. De gewilligheid van de halfslapende Leda wordt beklemtoond door de ontspannen houding van haar vingers. Als we Leda beschouwen in de ogen van het Cinquecento dan komt haar voorkomen bijna perfect overeen met het toen veranderende schoonheidsideaal .