dinsdag 14 april 2009

godin


Meijsing placht zich doorgaans te verplaatsen in een “Snoek” Een DS van Citroen, bij voorkeur natuurlijk een DS 21 Pallas.

Roland Barthes, de filosoof, publiceert in 1957 het boek ”Mythologies”. Hierin analyseert hij, met behulp van de linguïstiek van de Saussure, alledaagse beelden en producten uit de populaire cultuur (van het Frankrijk van de jaren vijftig), waaronder wijn, kapsels van Romeinen in Hollywoodfilms, biefstuk met patat, worstelaars, de Citroën DS en nieuwsfotografie. De Citroën DS bijvoorbeeld wordt in advertenties niet alleen getoond als een snelle manier van voortbewegen, zoals alle andere auto's, maar als een goddelijke plek, die tevens ook zeer huiselijk is. Aan de eerste betekenis, de denotatie (een Citroën is een auto), wordt dus een tweede betekenis, de connotatie (een Citroën is goddelijk en huiselijk), gegeven. Als men de afkorting DS uitspreekt, zegt men tegelijk déesse, Frans voor godin.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Roel

Je laat er geen gras over groeien

Gisteren nog kwamen we een DS tegen tijden het wandelen/lopen in de achterhoek.
Komt je idee daar vandaan?
Toch wordt voel ik meer emotie bij het zien van mijn Jack S -type...ha ha

groet

Olaf

Anoniem zei

Hoi Roel

Nalezen doe ik mijn reaties te weinig!
Weer een paar taalfouten!

slordig slordig van mij!

Olaf
Mijn hersens zijn ook zo snel. Mijn handen kunnen het niet bijhouden denk ik!!

debo zei

Is het nou nog niet duidelijk dat we elkaars tegenpolen zijn? Jouw hersens zijn aan het vaart minderen, je merkt: ik doe er nog een tandje bij!

Zeno zei

Pallas Athena is een van de voornaamste godinnen uit de Griekse godenwereld, een godin van de hemel, en wel van de heldere, klare hemel, van de reine, zuivere bovenlucht (aether). In de Griekse mythologie is zijzelf even rein als die lucht. Daarom bleef haar maagdelijkheid steeds ongerept. Zij is vooral bekend als de godin van de wijsheid en godin van de kunst.