zaterdag 17 januari 2009
winterbanden
Uit het toilet of uit de garage is om het even.
De gedachte dat ieder object een potentieel museumstuk is, werd in één keer manifest toen Marcel Duchamp in 1917 een pissoir inzond voor een tentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York Met zijn inzending, ‘Fontaine’, bewees Duchamp dat de toevoeging van een artistieke gedachte van ieder banaal object kunst kan maken. Met deze daad veranderde de betekenis van kunst radicaal. Een “Readymade”, noemde Duchamp zijn werk: een object wordt uit zijn alledaagse context gehaald, van handtekening voorzien , een titel gegeven en tot kunst bestempeld. Het object is er al, de kunstenaar plaatst het in een context waar juist door deze context een andere, vaak hogere waarde wordt toegekend aan het voorwerp.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
In 1993 heeft ene Pierre Pinoncelli in de urinoir geurineerd en het dadaïstische kunstwerk met een hamer bewerkt. De rechter accepteerde zijn verklaring over een kunstzinnige daad niet. Pinoncelli heeft alleen gebruik gemaakt van de beroemdheid van het object, oordeelde de rechter.
De waarde van deze kopie van het pissoir wordt geschat op 3 miljoen euro...
De 19e eeuw eindigt in 1914 met Picasso, de 20e eeuw begint met Marcel Duchamp.’ Deze uitspraak van de kunstcriticus Pierre Cabanne typeert de Franse kunstenaar Marcel Duchamp (1887–1968) terecht als een radicale vernieuwer, wiens invloed op de ontwikkeling van de hedendaagse kunst inderdaad moeilijk kan worden overschat. Anders nog: we worden heden ten dage steeds maar weer overspoeld met Duchamp epigonen.
Duchamp is de grootste kunstenaar van de twintigste eeuw en tevens groot denker, hij heeft slechts rotzooi gemaakt.
"Ik dwing me mezelf tegen te spreken om niet ten prooi te vallen aan mijn eigen smaak"
ik probeer niet naar mezelf te luisteren zodat ik mijn eigen nonsens niet hoef te geloven.
Zijn anderen gedoemd naar u te luisteren? Beste An.
Een reactie posten