dinsdag 6 april 2010


Caravaggio: Kaart(vals)spelers” voorbeeld voor La Tour

In 2000 verscheen een bijzonder boek over Caravaggio van Peter Robb, getiteld “M”. Caravaggio’s ware naam was Michelangelo Merisi.

We kunnen kunst niet over laten aan de professionele historici, is zijn stelling. In ’t algemeen zijn zij de gevangenen van hun opleiding en niet in staat om je enige indruk te geven over waar het bij kunst om gaat.

7 opmerkingen:

Peter Robb zei

"Het werk van elke kunstenaar is een soort van autobiografie en je moet eerst leren hoe die te lezen. Een ieder die de werken van M bekijkt voelt onmiddellijk dat deze schilder iets maakte dat intens persoonlijk van aard was en bestaat buiten alle confessionele druk die op hem werd uitgeoefend.'

debo zei

Het boek M begint met de vroegste gegevens die we hebben over de man en gaat verder over waarom zijn tijdgenoten hem kenschetsten als wild, arrogant,gewelddadig, sarcastisch, enzovoort.

Roodhaar zei

Probleem van welke scholing dan ook; je leert altijd kijken door de ogen van je meester. Eigenheid verdwijnt met beschaving. Wat is belangrijk?

debo zei

Eigenheid, zoals u dat noemt L.R. is ook iets dat je kunt (of moet) leren.Zeker als het gaat om zaken als smaak e.d.

debo zei

Eén van de vreemdste aspecten van de academische industrie ten aanzien van M is dat de specialisten niet op de hoogte schijnen van de heftige erotische kracht die inherent aan zijn werk is.

Roodhaar zei

Onderzoek alles en behoud het goede...
Zonder anderen zouden we niet zijn

de Joker zei

Maar Reddie: "L'enfer, c'est les autres." is wat Sartre ooit zei...en..."je est un autre" zei jochie Rimbaud. Snap jij het nog?