zondag 7 maart 2010


R.B. Kitaj: Ezra Pound

Tussen 1920 en 1923 heeft Ezra Pound , die was gefascineerd door het fenomeen muziek van taal zich vervolgens ook met de taal van muziek beziggehouden. Hij componeerde twee complete opera’s en verschillende stukken voor viool, allemaal in een zeer persoonlijke “taal” waarbij hij zich liet be├»nvloeden door zulke verschillende bronnen als de troubadourmuziek en Stravinsky. Hij gebruikte teksten van Cavalcanti en Villon.

2 opmerkingen:

debo zei

Eerder, aan het eind van de negentiende eeuw, werd Villon al vertaald in het Engels door Dante Gabriel Rossetti en Algernon Swinburne.
Pound speelt met allusies, referenties, geleerde verwijzingen en intertekstualiteit. Zijn gedichten verwoorden zijn ervaringen, maar de vormen en vergelijkingen enten zich op oudere modellen: Robert Browning, Guido Cavalvanti, Dante Alighieri en de Proven├žaalse troubadours.

Ezra Pound zei

“Representative democracy has been usurped by bankers' infiltration of governments through the existence of central banks. The Federal Reserve & the Bank of England were responsible for getting the United States into both World Wars, in an effort to drive up government debt beyond sustainable levels (the national debt rose astronomically because of the wars). He advocated an abandonment of the current system of money being created by private bankers”.

ABC of Economics (1933)