zondag 31 januari 2010


Triumph TR2

In 1957 wist debo zijn vader zover te krijgen dat ie van z’n bekende merk Miss Blanche overstapte naar Full Speed. Waarom? Omdat in het doosje van deze sigaretten afbeeldingen zaten van auto’s.
De plaatjes waren getekend door de virtuoos Piet Olyslager, gevat in een 5 delige albumserie waarvan de eerste drie exemplaren zeer fraai getekend waren. Deel 4 en 5 waren in mijn ogen minder fraai, zij waren n.l. gefotografeerd. Deze plaatjesalbums dateren uit de vijftiger en zestiger jaren. Het kartonnen plaatje zelf zat in het binnenste omhulsel van een pakje Full Speed sigaretten. Je moest heel wat sigaretten in rook laten opgaan of liever gezegd, je zelf eigenlijk helemaal te pletter roken om zo'n album ooit vol te krijgen.
Mijn vader liet mij de sigaretten halen en de sigarenboer was zo aardig altijd even schielijk in het doosje te kijken of het er één was die ik nog niet had.
Mijn belangstelling voor auto’s is nooit meer verdwenen.

3 opmerkingen:

debo zei

De auto's waren altijd geplaatst in een landschap, maar Olyslager zorgde ervoor dat de auto de meeste nadruk kreeg. Hij deed dat door rondom de auto de omgeving lichter af te beelden en bepaalde accenten in of op de auto te accentueren.
De op deze manier afgebeelde auto's leken een aura te bezitten.

Anoniem zei

He Debo

Onze liefde voor auto's is overeenkomstig.
Ik kende alle auto's bij naam in de 50-en begin 60--er jaren. + jaar van uitkomst.
Toen ik in Cuba was heb ik me vergaapt aan de mooie amerikaanse oude auto's

gr

Olaf

debo zei

1957:een Cadillac convertible( Coupe de Ville) '56, zwart, roodlederen bekleding.Toen zeer nieuw.
Rook naar leer, benzine.