zaterdag 7 november 2009

Lust


n.a.v. Jeroen Bosch: “Tuin der lusten”

Clayton Eshleman: “Tavern of the Scarlet Bagpipe”

“Scallops of light weakly illuminating earth’s flat disk.
Desire swarming in its orbicular bath.

Arching out of an egg-like container, a sprout drooping
a fruitball.
Muggy haze. Larval moil.
Clumps of trees with ghost-porous fruit.
Three timid pink lights on a peaked “mushroom”
resting on a “millstone.”

“Firecracker” with a long “fuse.”
Thorned rinds. Shells of earth ovens-to-come.
The distillation that reigns in my body and soul
11 A.M. October 26, 2004.
Window over Lake Como, blue-gray
furry mist, headlands no more substantive than clouds.

Fragment prongs. Blasted “pear.”
Scintillae in slug-like blue swellings.

Genesis 3rd day water
gauze-opaque with the nearly-existent.”

3 opmerkingen:

krant zei

“Wie in een verdwaalde afvalbak toevallig een aantal piemels ziet liggen, graag terugbrengen naar het Martena Museum in Franeker. Het museum showt momenteel de voorstelling "Tuin der Lusten". Afgelopen weekend zijn uit die lustrijke tuin zeven keramieken penissen van de maker Bob Brenkman verdwenen. De kans is groot dat een boze (Friese!) buurman de kunstwerken heeft gestolen. De kunstenaar kreeg nogal wat kritiek op zijn creativiteit met klei. De afgebeelde piemels zouden volgens omwonenden shockerend zijn voor kinderen. Brenkman was het hier niet mee eens en gaf aan dat het in plaats van shockerend ook een les kon zijn voor de ouders om beter op hun kinderen te passen. Hij maakte meer dan veertig keramieken penissen die als paddenstoelen uit de Tuin de Lusten schieten.”

debo zei

Hoe moeilijk toch is het werk van een zendeling. In 716 ging het ook al mis.
Maar men gaf de moed niet op. Een hoogbejaard kerkelijk leider trok in 754 met een gevolg, militairen en bewakers, opnieuw naar Friesland. Hij doopte daar grote aantallen Friezen. Men weet, het werd z’n dood.

krant zei

"Wageningen heeft een nieuwe plek gevonden voor het omstreden bevrijdingsmonument voor prins Bernhard. Het komt in de tuin van studentenvereniging Ceres, op honderd meter van de oorspronkelijke plaats.
Er is veel kritiek op het kunstwerk, want het lijkt op een penis, met uitschuifsysteem. Het beeld van de Friese kunstenaar Hanshan Roebers is een zuil die groeit en krimpt door de zon. Het moest weg uit het centrum, omdat veel Wageningers het beeld maar niets vonden. Ondanks de kritiek zet de gemeente dus haar plannen door."