dinsdag 2 juni 2009

blue


David Lynch levert niet alleen een adembenemende film af, maar tegelijkertijd ook een waar kunstwerk. De camerahoeken, belichting en decors hebben allemaal hun specifieke rol, net als de gebruikte kleurschakeringen en atmosferische muziek. Meer dan ooit heeft Lynch een film afgeleverd waarin elk aspect een symboliek aangeeft die bijdraagt tot de betekenis van de film. Bovendien bespeelt Lynch de kijker met zo veel verfijning dat deze het gevoel krijgt deel uit te maken van de nachtmerrie en de waanzin die zich op het scherm afspelen. De opbouwende spanning, het voyeurisme, het masochisme en de steeds aanwezige duisternis maken van Blue Velvet een beklemmende ervaring en een mijlpaal in de geschiedenis van de moderne film.

2 opmerkingen:

debo zei

De rol als actrice begon voor Isabella Rossellini in het midden van de jaren tachtig met haar rol in Blue Velvet. Voordien was zij model voor Lancome. De rol als model zette zij door het deelnemen aan deze film op het spel vanwege het sterk seksuele karakter ervan.

David Lynch zei

“Absurdity is what I like most in life, and there's humor in struggling in ignorance. If you saw a man repeatedly running into a wall until he was a bloody pulp, after a while it would make you laugh because it becomes absurd.”