De schilder Magritte wilde de kijker bewust maken van de kracht van de werkelijkheid nabootsende afbeelding. Margritte probeert de suggestie te wekken dat de beschouwer naar iets kijkt. Doch in werkelijkheid is het een schildering. Op deze manier toont hij de fascinerende verwarring in de menselijke geest aan.Zo kan dus een werkelijkheid worden geschapen die nooit heeft bestaan. Tegenwoordig moeten we ons er bewust van zijn dat elk beeld is gemanipuleerd: foto, film, video,enz.
Helaas is er een financiele crisis gaande maar in een decadente wereld is het niet verwonderlijk dat men zich puur gaat concentreren op het alleen maar mooier maken van dingen/mensen. Ik ben een groot voorstander van mooier maken; in kleur, in vorm, in woorden en in zelfreflectie en lifestyle. Komen we toch weer terug op het Homo Universalis of Uomo Universale (in het Italiaans). Als er toch geen werkelijk reden van ons bestaan is, waarom er dan niet "het beste" uithalen wat er in zit? Waarom zou je een foto/beeld NIET bewerken als de mogelijkheden legio zijn?
Binnenkort in het Stedelijk Museum van Den Bosch; The Unexpected. o.a. werk van Picasso en Chagall maar ook van Koontz die sculpturen maakte gebaseerd op vouwballonhondjes absurd uitvergroot en van felgekleurd hoogglans materiaal gemaakt! Althans, dat is het beeld dat de foto's ons geven...
Magritte wilde ons doen beseffen dat elk beeld gemanipuleerd is: een cameraman bijvoorbeeld neemt bij het filmen twee standpunten in: een letterlijk en een figuurlijk. Bij het kijken (naar afbeeldingen) zijn we ons daarvan nauwelijks bewust. We reageren wel. Zonder dat we het ons realiseren wordt ons denken gestuurd.
8 opmerkingen:
De schilder Magritte wilde de kijker bewust maken van de kracht van de werkelijkheid nabootsende afbeelding. Margritte probeert de suggestie te wekken dat de beschouwer naar iets kijkt. Doch in werkelijkheid is het een schildering. Op deze manier toont hij de fascinerende verwarring in de menselijke geest aan.Zo kan dus een werkelijkheid worden geschapen die nooit heeft bestaan. Tegenwoordig moeten we ons er bewust van zijn dat elk beeld is gemanipuleerd: foto, film, video,enz.
Helaas is er een financiele crisis gaande maar in een decadente wereld is het niet verwonderlijk dat men zich puur gaat concentreren op het alleen maar mooier maken van dingen/mensen.
Ik ben een groot voorstander van mooier maken; in kleur, in vorm, in woorden en in zelfreflectie en lifestyle. Komen we toch weer terug op het Homo Universalis of Uomo Universale (in het Italiaans). Als er toch geen werkelijk reden van ons bestaan is, waarom er dan niet "het beste" uithalen wat er in zit?
Waarom zou je een foto/beeld NIET bewerken als de mogelijkheden legio zijn?
Binnenkort in het Stedelijk Museum van Den Bosch; The Unexpected.
o.a. werk van Picasso en Chagall maar ook van Koontz die sculpturen maakte gebaseerd op vouwballonhondjes absurd uitvergroot en van felgekleurd hoogglans materiaal gemaakt! Althans, dat is het beeld dat de foto's ons geven...
"De beeldende kunst spreekt niet, ze laat de stemmen van de stilte horen."
Volgens Merleau Ponty
R,
Magritte wilde ons doen beseffen dat elk beeld gemanipuleerd is: een cameraman bijvoorbeeld neemt bij het filmen twee standpunten in: een letterlijk en een figuurlijk. Bij het kijken (naar afbeeldingen) zijn we ons daarvan nauwelijks bewust. We reageren wel.
Zonder dat we het ons realiseren wordt ons denken gestuurd.
"Ceci n'est pas une peinture aussi"!!!???
Gister op een strip beurs in Breda geweest en The Joker stond in levende lijve naast mij... Ik heb het niet zo op mannen met schmink.
"Maria, your every thought's my heartbeat
Maria, save a thought for me"
Een reactie posten