woensdag 13 mei 2009
Ster
Details Meerwijk: brug,luik en twee hekken. Geen rechthoeken.
Villa Meerhoek (nu genaamd “de ster”) in park Meerwijk, waarvoor een vijftal architecten van de Amsterdamse School , 17 villa’s heeft ontworpen.
C. J. Blaauw maakte in zijn jonge jaren snel naam en met name zijn vroege Amsterdamse School-werk is nog steeds algemeen bekend en gewaardeerd. In 1917 ontwierp hij drie villa's in Park Meerwijk te Bergen . In de periode 1919-1924 ontwierp hij ook een aantal gebouwen voor de Landbouwhogeschool in Wageningen. Vooral bekend is het laboratorium voor Plantenfysiologie (bekend als het Schip van Blaauw).
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
Mondriaan , Rietveld en Vilmosz Huszar waren lid van de “Stijl”. In het algemeen streefden zij naar een zo groot mogelijke eenvoud en abstractie, zowel in de architectuur als in de schilderkunst .Zij waren fel gekant tegen dit soort architectuur.
Hoi Roel
In het schip van Blauw kom ik nog af en toe! Een paar politieke vrienden gebruiken het als verzamelgebouw voor hun bedrijfjes!
Het gebouw heeft een dubbele brauwe achtergrond: de architekt hete Blauw en de eerste hoogleraar -die ook in het gebouw woonde- hete ook Blauw. Vandaar de naam "schip van Blauw"
gr
Olaf
Speciaal voor jullie heb ik dit genoemd!
Teveel eer?..... Ja!
Het is dit pand dat Vilmos Huszar (collega van Mondriaan) destijds als uitgangspunt nam voor zijn onfrisse aanval op de bouwers van de Amsterdamse School. Volgens Huszar getuigt de Meerhoek in zijn bewoordingen, van verval en het afsterven der Renaissance. De bouwmeester wordt gebrek aan beschaving en bestialiteit aangewreven. ‘De keuze der materialen hangt af van de aanleg van de bouwmeester, naarmate die hartstochtelijk, natuurlijk, dierlijk, ofwel redelijk, geestelijk, menschelijk is. Hoe meer gecultiveerd de bouwmeester is, hoe minder hij de natuurlijke materialen zal laten domineren, zooals: met de "hand gevormde" baksteen, hout, riet, enz. […] dierlijkheid of hartstocht heeft altijd behoefte aan uiterlijk effect , wat te verklaren is, daar de zinnelijke prikkels de drijfkracht zijn…’.
Uit gesprekken met oudere Bergenaren komt naar voren dat de villawijk, in expressionistische bouwstijl, die nu door massa’s architectuurtoeristen wordt bezocht, in hun jeugd een no-go-area was, waar eigenlijk niemand wilde wonen.
Een reactie posten