donderdag 14 mei 2009

Egon


Hoewel de expressionistische Schiele sterk beïnvloed is door het werk van Gustav Klimt, zijn de lijnen die hij gebruikt toch geheel anders van aard. Terwijl Klimt vooral ronde zachte vormen afbeeldt, waarmee hij de menselijke vorm idealiseert, gebruikt Schiele krachtige hoekige lijnen. De afgebeelde lichamen worden hierdoor als vreemd en vaak beangstigend ervaren door de toeschouwer. Vrouwen zowel als mannen worden meedogenloos in hun naaktheid weergegeven, in ongebruikelijke poses. Toch kreeg het werk van Schiele in zijn tijd veel bijval.

7 opmerkingen:

debo zei

Schiele was het onderwerp voor een biografische film "Excess & Punishment” met een europese rolbezetting. Geregisseerd door Herbert Vesely met in de hoofdrollen Mathieu Carriere en Jane Birkin.

Anoniem zei

Ik bekijk uw blog regelmatig.
Naar aanleiding van de foto van de tuinhekken moet mij toch van het hart dat de metalen onderdelen weliswaar geen rechthoekigee vorm hebben maar ze zitten wel degelijk vastgeklonken aan twee parmantige rechthoekige zuilen en vormen daarmee een geheel.

debo zei

zo ziet men maar: consequent blijven is heel moeilijk... tenzij de zuilen dienen als contrast.

de Joker zei

Er was ook een balletproductie van Stephan Mazurek met als titel “Egon Schiele” , een Amerikaanse rockgroep componeerde de titelsong: “Music for Egon Schiele.”

debo zei

Verder speelt de figuur Schiele een hoofdrol in een roman van Mario Vargas Llosa: "The Notebooks of Don Rigoberto.”

de Joker zei

Oudere vrouwen die de wens koesteren te worden verleid door jonge mannen (...ik weet dat je er bent!) zullen "The Notebooks of Don Rigoberto” zeker waarderen!

Zeno zei

voor anoniem:... een stapeling van bakstenen kan onder bepaalde omstandigheden, zoals door de hoeveelheid en de verschuiving ten opzichte van elkaar, de indruk wekken van een diagonaal: zie het bruggetje en de bovenkant van de zuilen, dus: de maker heeft toch z'n best gedaan het geheel nog enige mate van natuurlijkheid te geven.