zondag 10 mei 2009

rechthoek


De reductie van schilderkunst door Mondriaan tot het combineren van lijnen en vlakken en het haast vastschroeven van de kleur in die geometrische vormen werd door latere kunstenaars als zo'n verschraling ervaren dat ze de kleur uit haar gevangenis hebben willen bevrijden. Het agressie opwekkende doek ,"Who's is afraid of red, yellow and blue" van de Colourfield Painter Barnett Newman is daar een bekend voorbeeld van.

3 opmerkingen:

de Joker zei

Na verfransing van zijn naam in Piet Mondrian was het heel toepasselijk een anagram geworden voor “I paint modern”.

debo zei

Voor de internationaal bekende kunstenaar Kounellis is Mondriaan het eerste echte teken van werken in ritme. Kounellis kent z’n klassieken dus niet.

Zeno zei

De New Yorkse Boogie Woogie schilderijen, die vanaf 1941 tot stand kwamen, verbeelden Mondriaans grote waardering voor de Boogie Woogie-muziek. De durf om een populaire kunststroming (uit de muziek) te verwerken in een abstract, moderne (schilderkunstige) compositie getuigt van artistieke visie. Het wijst in bepaald opzicht vooruit naar het postmodernisme, waarin de betekenisvolle confrontatie tussen “hoge” en “lage” kunst centraal zal komen te staan.