donderdag 2 april 2009

Venus


Aubrey Beardsley: “De terugkomst van Tannhauser bij de Venusberg.”

De legende werd beroemd door de opera van Richard Wagner. Aubrey Beardsley begon met het schrijven van een erotische novelle (geïllustreerd met eigen tekeningen) gebaseerd op deze legende maar deze kwam nooit af vanwege zijn ziekte. De eerste gedeelten werden gepubliceerd in het tijdschrift The Savoy en later in boekvorm onder de titel “Under the Hill”. De novelle werd later gepubliceerd onder de titel: “Story of Venus and Tannhauser.”

Belangrijkste thema is de rebellie van een kunstenaar (Tannhäuser), wiens behoefte zich over te geven aan zinnelijke lust hem in conflict brengt met zijn religieus ingestelde verstand. Deze innerlijke tweestrijd wordt belichaamd door de twee vrouwen die hij bemint

4 opmerkingen:

debo zei

Tannhäuser is vanwege onenigheden vertrokken van de Wartburg. Op zoek naar vertroosting is hij terecht gekomen in het rijk van Venus, de Hörselberg. Ook hier vindt hij geen rust en wil na verloop van tijd terug naar de gewone wereld. Eenmaal terug in de bossen van Thüringen komt hij de Landgraaf en zijn gevolg tegen, die hem weer opnemen als oude vriend. Tijdens een zangfeest op de Wartburg blijkt dat Tannhäuser bij Venus is geweest; om zijn ziel te redden moet hij naar de paus in Rome. Echter zijn zonden zijn zo ernstig dat de paus vergeving weigert. Ten einde raad wil Tannhäuser terug naar Venus. Op het laatste moment wordt hij toch nog gered door Elisabeth, die voor zijn zieleheil heeft gebeden

debo zei

In 1959, 60 jaar later, voltooide de Canadese dichter John Glassco het verhaal ”Under the Hill” van Beardsley

someone zei

Beardsley adopted the symbol of the butterfly in each of his drawings perhaps to demonstrate that his retort is in his art.

Lou Reed zei

about „Venus im pelz“:

„Kiss the boot of shiny, shiny leather
Shiny leather in the dark
Tongue of thongs, the belt that does await you
Strike, dear mistress, and cure his heart”