maandag 6 april 2009
die Puppe
driedimensionaal werk van Hans Bellmer.
"The fetishising of body parts and fragmentation of the sexual form ignored the constraints of physical actuality. ...Bellmer's sense of taboo lay not in what convention condemned but what was hidden in the darkness of the psyche (where it is far from safe). Bellmer's psychological confrontation and violence may constitute a spiritual jolt that liberates from habit and known codings. He dragged terrible desires out of the darkness and into cognition so that we could assimilate the full reality of our passions and the content of evil in them. How else were we to transcend them (in whatever way we ought) if not by first knowing them?"
George Bataille
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
De intellectuele omgeving van de kunstenaar Hans Bellmer werd gevormd door het triumviraat Nietzsche/Sade/Bataille. Hij illustreerde de oorspronkelijke uitgave van George Bataille’s "L’histoire de l’oeil."
“Als men mijn werk pervers vind, dan is dat omdat de wereld pervers is.”
In zijn tekeningen schetst Bellmer fantasmen en orgasmen, die in hun ironie ergens verwant zijn met Aubrey Beardsley
Een reactie posten