vrijdag 10 april 2009

Banaan


Marilyn Monroe en William Burroughs.
Marilyn Monroe heeft een deel van haar beroemdheid te danken aan het feit dat zij een Popicoon is geworden door de schilderijen van Andy Warhol.

Andy Warhol verbindt zijn naam aan twee van de bekendste platenhoezen aller tijden. De hoes van The Velvet Underground uit 1967 is wit met een zeefdruk van een gele banaan erop, die in de originele versie af te pellen is, waarop een roze banaan te voorschijn komt. De opzettelijk banale verwijzing naar het mannelijk geslachtsdeel doet bandleider Lou Reed later verklaren: 'The banana actually made it into an erotic art show.' Warhol heeft er een feilloos gevoel voor goedkope effecten met goedkope verschijnselen in een goedkope verpakking als iets artistieks, hips en begerenswaardigs te verkopen. Het is dan ook zijn naam die op de voorkant van de hoes prijkt en niet die van de band. Twee jaar later doet Warhol de truc nog eens dunnetjes over voor de Rolling Stones. Hun lp “Sticky Fingers” voorziet hij van een hoes met een zwart-witfoto van een spijkerbroek waar een echte ritssluiting in gemonteerd is. Hierachter bevindt zich geen roze banaan, maar een foto van een man in onderbroek. In Spanje wordt de provocatieve hoes vervangen door een foto van vingers die uit een blik stroop steken.

3 opmerkingen:

Marilyn zei

“If I'm a star, then the people made me a star.”

Andy zei

"In the future everybody will be famous for fifteen minutes."

debo zei

Andy Warhol and William Burroughs hebben elkaar ontmoet in the Chelsea Hotel (1980)
Warhol cultiveerde een camp en melodramatische homo persoonlijkheid en dat was het tegenovergestelde van Burroughs’ shotgun macho gedrag. Brieven van Burroughs uit de jaren ’50 staan vol van z’n hekel aan mietjes. De directe confrontatie kon alleen maar uitlopen op een zekere afkeer. Creatief gezien echter hadden de twee veel met elkaar gemeen.